Thursday, September 30, 2010

CNT - Το τραμ της Βαρκελώνης υπό εργατικό έλεγχο

Κείμενο από τα αρχεία της CNT





Το πρωί της 24ης Ιούλη, όταν ο λαός της Βαρκελώνης υπερασπιζόταν την ελευθερία του με το όπλο στο χέρι, μερικοί σύντροφοι της CNT άφησαν τα πόστα τους και κατευθύνθηκαν με ένα θωρακισμένο καμιόνι στα γραφεία της εταιρείας τραμ για να καταλάβουν την επιχείρηση, εκτελώντας απόφαση του Ενιαίου Συνδικάτου Μεταφορών. Εκεί πήγαν οι σύντροφοί μας, μέσα στους ήχους των πυροβολισμών και χωρίς να ξέρουν τι είδους στοιχεία θα συναντήσουν στα γραφεία. Βρέθηκαν αντιμέτωποι με ένα δεκανέα της Guardia Civil και τέσσερις ένοπλους που, μπροστά στην αποφασιστική στάση των συντρόφων, αποσύρθηκαν διακριτικά. Μερικά λεπτά αργότερα, στον κύριο όροφο του κτιρίου, τα επιβλητικά γραφεία του Διοικητικού Συμβουλίου, που είχε γίνει άφαντο, πρόσφεραν στους συντρόφους της CNT έναν θαυμάσιο χώρο όπου θα μπορούσαν να εργασθούν, θέτοντας όλες τις ικανότητες και το πνεύμα πρωτοβουλίας τους στην υπηρεσία της επανάστασης που είχε αρχίσει.

Διασχίζοντας γραφεία και αποθήκες, οι σύντροφοι συνάντησαν έναν φασίστα δικηγόρο, το μοναδικό μέλος του παλιου ΔΣ που είχε απομείνει. Περισσότερο νεκρός παρά ζωντανός, τραυλίζοντασ από την ταραχή του, τους είπε πως δεν ήξερε που είχαν πάει οι συνάδελφοί του που είχαν εγκαταλείψει το Συμβόυλιο. Οι σύντροφοι μας δείχνοντας για άλλη μια φορά καλοσύνη και ανωτερότητα, που δεν θα ανταπέδιδαν ορισμένοι εμπαθείς στρατιωτικοί, τον άφησαν ελεύθερο, αν και ήταν ένας από τους δύο που στο παρελθόν είχαν βλάψει περισσότερο την εργατική τάξη.

Όταν η επιτροπή της κατάληψης έφτασε στο Ταμείο, το βρήκε τελείως άδειο. Δεν ήταν δύσκολο να εξηγηθεί αυτή η ανωμαλία. Λίγες μέρες πριν την κατάληψη, οι μεγιστάνες που διοικούσαν την Εταιρεία, είχαν αποσύρει σημαντικά ποσά. Έτσι, κάποιος Ναδάλ είχε οικειοποιηθεί 32000 πεσσέτες, ο Βέιγκα 28000, ο Βικτόρ Μέσα, πρόεδρος του ΔΣ, 35000 κλπ. Η αποκάλυψη αυτή έγινε χάρη σε ένα καταλογο που υπήρχε στα βιβλία του Ταμείου. Από άλλα βιβλία και έγγραφα αποδικνύεται επίσημα ότι η συμμορία που ονομαζόταν ΔΣ, καρπωνόταν απίστευτους μισθούς. Έτσι, ο διευθυντής εισέπραττε 11000 πεσσέτες σαν σταθερές μηνιαίες αποδοχές, στις οποίες προστίθονταν και οι κρυφές πρόσοδοι. Εξάλλου όλοι ενίσχυαν το εισόδημα τους εισπράττοντας διάφορα ποσά σαν μυστικές δαπάνες. Μεταξύ των σχετικών εγγράφων, εμφανίζονται λογαριασμοί μεγάλων συνεστιάσεων, αποδείξεις ποσών που πληρώθηκαν σε αστυνομικούς και μπράβους για να φυλακίζουν και να δολοφονούν εργάτες. Άλλες λεπτομέρειες είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικές του κλίματος ανηθικότητας που επικρατούσε μεταξύ των εκμεταλλευτών της διεύθυνσης.

 Ενώ οι διαχειριστές ενεργούσαν με τον αποτελεσματικότερο τρόπο προς όφελος των συμφερόντων τους, δεν νοιάζονταν καθόλου για τον εξοπλισμό της εταιρείας, που είχε εγκαταλειφθεί στη μοίρα του. Η κατάσταση των γραμμών ήταν αξιοθρήνητη. Ορισμένες αποδείχτηκαν σε τέτοιο βαθμό άχρηστες, που απορούσε κανείς πως δεν γίνονταν καθημερινά μεγάλες καταστροφές. Από τα εργαστήρια είχαν αφαιρεθεί τα καλύτερα μηχανήματα. Τα οχήματα ήταν σε κακή κατάσταση και πολλά είχαν μείνει από μηχανή. Τα επισκευαστικά υλικά ήταν τόσο κακής ποιότητας, που εξετάζοντάς τα καταλάβαινε κανείς τα αίτια τόσων συγκρούσεων και ατυχημάτων. Μόνο ένα πράγμα βρισκόταν σε καλή κατάσταση: τα γραφεία των συμβούλων, που η απίστευτη πολυτέλεια τους έδειχνε ξεκάθαρα ότι περισσότερο χρησίμευαν για απόλαυση και διασκέδαση παρά για σοβαρή εργασία.

Σε αυτό το χάος χρειαζόταν να μπει τάξη ώστε τα τραμ να ξαναρχίσουν να κυκλοφορούν. Στις υλικές δυσκολίες προστίθονταν και οι δυσκολίες που δημιουργούσε η επανάσταση. Σε πολλά σημεία της πόλης, οδοφράγματα έκλειναν τους δρόμους, ενώ είχαν ξεριζωθεί οι κολώνες και τα καλώδια. Όμως οι εργάτες της CNT δεν υποχώρησαν μπροστά στην σκληρή δουλειά. Προσφέρθηκαν αυθόρμητα να τα διορθώσουν όλα. Δεν λογάριασαν τις ώρες, μια που δεν υπήρχε συγκεκριμένη εργασία, ούτε ειδίκευση. Όλοι ενωμένοι σε μια ασταμάτητη προσπάθεια, απέδειξαν μέσα σε λίγες ώρες στον λαό της Βαρκελώνης, της Ισπανίας και ολόκληρου του κόσμου, πως οι εργάτες είναι ικανοί να διοικήσουν και να οργανώνουν την εργασία τους χωρίς αφεντικά, χωρίς τυράννους και ραβδισμούς. Τρεις μέρες μετά την κατάληψη, το κοινό της Βαρκελώνης εκδήλωσε την συμπάθεια του στους εργάτες, με την ευκαιρία της εμφάνισης των πρώτων τραμ που κυκλοφόρησαν και πάλι στην πόλη.

- Σήμερα έχουν βελτιωθεί οι υπηρεσίες; ρωτάμε ένα σύντροφο.
- Έχουν βελτιωθεί κατά 25%.
- Υπάρχει μείωση των τιμών σε ορισμένες διαδρομές;
- Στις γραμμές 37 και 38 υπάρχει μια μείωση 40%. Επιπλέον καταργήσαμε το βραδινό εισιτήριο που κόστιζε 5 δεκάρες περισσότερο από το κανονικό και σχεδιάζουμε την δημιουργία ενός οικονομικού εισιτηρίου για τους εργάτες που θα ισχύει από 4-8 το πρωί και 6-8 το βράδυ. Επίσης μελετάμε την δημιουργία ενιαίου εισιτηρίου ή μείωση κατά 40% του κοινού εισιτηρίου.
- Οι μισθοί των συντρόφων αυξήθηκαν;
- Τους αυξήσαμε κατά 35% για τους πιο χαμηλόμισθους και αναλογικά σημειώθηκαν αυξήσεις 20, 15 και 10%.
- Υπήρξε αύξηση του προσωπικού;
- Ναι, κατά 25% στους εισπράκτορες και κατά 200% στην παραγωγή.
- Ποια είναι τα σχέδια σας τώρα;
- Κατ' αρχήν ασχολούμαστε με την επισκευή όλων των κατεστραμμένων γραμμών. Επιπλέον, καθώς το έργο μας δεν γνωρίζει περιορισμούς, μελετάμε σχέδια διεύρυνσης των αστικών μεταφορών, προς όφελος του τραμ, του οργανισμού και του λαού γενικά.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...